Stres Mail
De cateva zile am inceput sa fiu foarte atent la modul in care abordez mailul, cand il citesc, de ce, si ce efecte produce asupra mea. Am dus asta chair putin mai departe.

Am inceput sa-mi pun intrebari atunci cand am inceput sa ma stresez negativ in urma unor discutii sau mailuri primite, legate de munca. Ai putea spune ca e normal, nu? Da, dar nu si atunci cand ai decis ca esti in timpul in care nu mai lucrezi. Fie ca este seara, fie ca este weekend, fie ca ti-ai terminat programul.

Este nevoie doar de un mail ca sa iti ocupe mintea o zi intreaga.

Daca citesti mailuri legate de munca in timpul tau liber, you’re gonna have a bad time. Mintea ta nu este prezenta nici la munca si nici la timpul liber in momentul ala. E asa, in aer…

Experienta mea

Mi-am dat seama ca eu verific mailul cat de des se poate. Tab-ul din Chrome cu mailul statea deschis cat timp aveam si PC-ul deschis. Daca aparea un mail, hop si eu si cu raspunsul si eventual si cu ceva rezolvat in jurul lui.

In plus, mailul facea parte din rutina de verificare a Facebook-ului si a notificarilor pe telefon. Mult timp am avut rutina asta ca primul lucru pe care il faceam cand ma trezeam. Am reusit, in timp, sa o aman pentru o ora mai tarziu. Chiar si asa, ea se repeta pe parcursul zilei.

Asa ca am inceput sa-mi limitez mailul. Stau cu el inchis pe desktop si mi-am dezactivat notificarile de pe telefon. Am fost plecat in weekend si mi-a fost foarte greu sa nu verific mailul. Stiti momentul ala cand mai cititi un articol, va mai uitati prin Facebook, ei bine aici vine si mailul.

Senzatia este si mai ciudata atunci cand realizezi ca faci o alegere constienta de a ignora mailurile. Am deschis Gmail-ul ca sa recuperez o parola de la un serviciu online. In momentul ala am vazut folderele in carea aveam mailuri, cat si mailurile personale. Am folder atat pentru Choose Yourself SRL cat si pentru job. Ambele imi aratau ca au mailuri.

Ma tot tenta sa apas pe folder ca sa vad daca este ceva urgent, daca este ceva important, sa vad exact despre ce este vorba, nu cumva sa pierd ceva. Am reusit sa nu le verific pana pe seara, inainte de culcare, cand imi faceam to-do-ul pentru ziua urmatoare. M-am bucurat ca nu le-am verificat. Dupa ce le-am citit, am fost sigur ca ele nu aveau ce cauta in weekend-ul meu.

Din perspectiva pozitiva, pot spune ca schimbarea asta ma ajuta pe partea de focus si concentrare. Nu imi dau seama daca este un placebo sau un efect real, dar am reusit sa ma tin de lucrurile pe care mi le propusesem. Mailul nu ma mai deraia de la treaba. Pe langa mail, nici telefonul nu ma mai deraia:

Dumb Phone

Din dorinta mea de a-mi creste productivitatea si de a ma bucura mai mult de viata, am tot cochetat in ultimul timp cu schimbul iPhone-ului cu un dumbphone. Nu sunt inca gata sa fac pasul asta, caci inca am nevoie de anumite aplicatii pentru job, cat si de harti.

In schimb, mi-am dezactivat notificarile de la mail, am ales sa nu-l mai verific, am sters aplicatia de messenger, aplicatia de FB, am dezactivat notificarile de la whatsapp si de la orice ma stresa sau simteam nevoia sa verific.

In principiu, nu prea am cu ce sa-mi ocup timpul pe telefon. Mi-am sters aplicatiile care contin stream-uri de continut si jocurile.

Dupa doua zile de folosire a telefonului in modul asta, pot confirma ca e placut si dispare o parte din stres: stresul de a verifica cosntant ce se intampla in lume si in jurul tau. Spun o parte, caci la inceput simt foarte puternic frica asta de a nu pierde ceva, informatii, mailuri, poze, evenimente, etc.

Chiar si asa, inca am momente in care deblochez telefonul, doar ca sa realizez ca nu am ce face pe el si si il inchid.

Sa vedem pana unde ajung cu experientele astea 🙂

Foto: Jay Wennington